גבר ישן

לילה שקט: איך לישון טוב עם אי ספיקת לב

אם אתם סובלים מאי ספיקת לב, זה לא בהכרח אומר שאתם צריכים לסבול גם משינה גרועה בלילה. הנה כמה עצות לשינה איכותית ובריאה


עצות רבות שאנשים עם אי ספיקת לב מקבלים נוגעות ליתרונות הבריאותיים שבשנת לילה טובה. הבעיה היא שאצל רוב האנשים עם אי ספיקת לב, לילות של שינה איכותית ונעימה הם מצרך נדיר, ויש לכך מחיר. הפרעות שינה מדי לילה יכולות לגרום לחוסר חיוניות, לקשיים בריכוז ולעצבנות. לכך יכולות להיות גם השלכות מרחיקות לכת על היבטים רבים בחיים, החל מירידה בכושר העבודה, היחלשות המערכת החיסונית וסיכוי גבוה יותר ללקות בדיכאון. אם כך, למה אי ספיקת לב מפריעה לשנת לילה טובה, ומה אפשר לעשות כדי לישון טוב יותר?

שנת לילה טובה

חלק מהתשובה טמון בהשפעת אי ספיקת הלב על הגוף. מאחר שהלב לא מזרים כנדרש את כמות הדם המספקת לאיברים השונים, יכול להיות שנוזלים יצטברו בגוף ובמיוחד בריאות. כאשר אתם שוכבים הן נעשות גדושות. זה יכול ליצור לחץ, להקשות על הנשימה, לגרום לכם להתעורר או להתהפך מצד לצד.

אם זה מה שקורה לכם, יידעו את הרופא או את האחות. אם יש לכם מיטה מתכווננת נסו להגביה את ראש המיטה. אפשרות נוספת היא להגביה את הראש שלכם בעזרת הוספת כריות או שימוש בכרית צוואר. תוכלו גם להגביה את ראש המיטה על ידי הצבת לבנים כבדות מתחת לרגלי המיטה. הגבהת הראש תסייע להוריד את הלחץ של הנוזלים מהריאות ותאפשר לנשום יותר בקלות.

שימו לב לסימני אזהרה

אם אתם מתעוררים הרבה פעמים בלילה בגלל קוצר נשימה, או מרגישים שאתם זקוקים בכל פעם להוסיף עוד כרית כדי להקל על הנשימה, כדאי שתדברו על כך עם הרופא המטפל או עם האחות. זה יכול להיות סימן להחרפת המחלה ויש לערוך התאמות בטיפול התרופתי.

כמו כן, אם בן או בת הזוג שלכם או המטפל טוענים שאתם נוחרים בקול רם, שהנשימה שלכם קולנית וכבדה, או שלפעמים השתנקות או נחירה קלה מפריעות לרצף הנשימה – כדאי שתבקשו מהרופא המטפל לבדוק אם אתם סובלים מדום נשימה בשינה, מצב שמקושר לעיתים לאי ספיקת לב. אם תטפלו בדום הנשימה בשינה, זה יאפשר לכם לישון טוב יותר וישפר את איכות חייכם.

יכולות להיות גם סיבות מעשיות לגמרי לכך שהשינה שלכם אינה רציפה. למשל, נטילת תרופות משתנות זמן קצר לפני הכניסה למיטה יכולה להעלות את מספר הפעמים שתחושו צורך לקום וללכת לשירותים במהלך הלילה. הדרך הקלה שתסייע לכם להימנע מכך היא פשוט ליטול את התרופות האלה בתחילת היום. לפני שתערכו שינויים בשגרת נטילת התרופות, חשוב לשוחח על כך עם הרופא שלכם.

כשאתם נכנסים למיטה לישון אבל לא ממש מרגישים מוכנים לשינה, או כשאתם מרגישים מלאים מדי אחרי ארוחת ערב, אתם חווים למעשה שתי תופעות מוכרות מאוד שעלולות להיות גורם מפריע לשנת לילה טובה אצל כל אחד, לא רק אצל חולה אי ספיקת לב. אם זה המצב, כדאי לכם לקרוא את שלוש העצות הבאות:

1. עשו פעילות גופנית במהלך היום, במידת האפשר.

2. אם אתם זקוקים לתנומה במשך היום – עשו זאת לאחר ארוחת הצהריים.

3. אכלו ארוחת ערב לפחות שעתיים לפני שאתם נכנסים לישון.

אין סיבה שהפרעות השינה יהיו עסקת חבילה עם אי ספיקת לב. דברו עם הרופא המטפל, עם האחות או עם מומחה למחלות לב. ספרו להם מה עובר עליכם והשקיעו מחשבה משותפת כדי למצוא פתרון.

מודעות לסימנים ולתסמינים של אי ספיקת לב תסייע לכם בהתמודדות טובה יותר עם המצב. אם אתם חווים החרפה בתסמינים או לחילופין אם מופיעים תסמינים חדשים יידעו על כך את הרופא המטפל.