תקלו לעצמכם על החיים: 7 טיפים להתמודדות עם אי ספיקת לב

להקפיא תבשילים במנות אישיות ולהשקיע ברובוט שינקה את הבית – יש דרכים פשוטות שיכולות לסייע לחולים בחיי היומיום. הנה כמה עצות


לא פשוט לשמוע שאובחנה אצלכם אי ספיקת לב ואתם צריכים לבצע התאמות בחיים שלכם, כדי להתמודד עם מגוון תסמינים אפשריים כמו למשל קוצר נשימה, עייפות קיצונית ונפיחות בקרסוליים. הנה כמה עצות שיאפשרו לכם, בעזרת שינויים קלים בחיי היומיום, להתמודד עם המחלה.
 

רובוט לניקוי הבית

1. חפשו קיצורי דרך לביצוע מטלות היומיום

עייפות קיצונית היא תסמין נפוץ במצבי אי ספיקת לב. בעוד שפעילות גופנית חשובה, וניהול חיי יומיום ושגרה חיוניים להרגשתכם הטובה (פיזית ורגשית), מומלץ לחפש דרכים להקל על עצמכם, ולחסוך את כוחותיכם, כך למשל:
כסו את הכיריים בעזרת נייר כסף – ניקוי הכיריים הופך למטלה הרבה יותר קלה.
השקיעו ברובוט שינקה עבורכם את הרצפה – אתם מרימים רגליים, והניקיון נעשה.
מצאו סופרמרקט, מכולת וירקן שעושים משלוחים עד הבית – כך תחסכו את ההליכה, את הקנייה והכי חשוב את הסחיבה הביתה.


מזון מוכן מוקפא

2. הקפיאו אוכל

תזונה בריאה עוזרת בשיפור התסמינים. היוועצו עם דיאטנית מומחית לנושא והרכיבו יחד איתה תפריט מתאים.
הקפיאו מנות קטנות של הפירות והירקות האהובים עליכם – אפשר לשים אותם בבלנדר ולטחון אותם גם כשהם קפואים. כך תוכלו להכין לעצמכם בקלות מנת ביניים בריאה. הכנת שייק פירות היא אחת הדרכים הקלות שיכולות לסייע לכם לכלול בתזונה היומיומית פירות וירקות רבים יותר.
הכינו תבשילים בכמויות גדולות והקפיאו במנות אישיות – להכין 3 ק"ג של רוטב בולונז או שוקי עוף, דורש את אותם הכוחות כמו להכין 500 ג', ומשאיר לכם מקפיא עמוס וגדוש בכל טוב.


פעילות גופנית

3. עקבו אחר הפעילות הגופנית שלכם

שמירה על שגרת כושר חיונית לבריאות הלב, ומחקרים מראים כי פעילות גופנית תכופה היא חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום והטיפול בחולים באי ספיקת לב, ומהווה השלמה לטיפול התרופתי ולשינויים התזונתיים. פעילות גופנית מסייעת גם להקלה על מצבי סטרס ועייפות, ומפחיתה את החרדות סביב המחלה. שוחחו עם הרופא שלכם כדי להבין מהי הפעילות הגופנית המומלצת עבורכם. השתמשו במד צעדים, או באפליקציית כושר שעוקבת ומודדת את הצעדים שלכם לאורך היום. הציבו לעצמכם אתגרים ועקבו אחריהם בעזרת האפליקציה.


נעליים ללא שרוכים

4. הישארו זקופים

עזרו לעצמכם לצמצם מצבים של קשיי נשימה הנגרמים מאי ספיקת לב, בכך שתתכופפו פחות. חשבו על מטלות הבית היומיומיות שסובבות אתכם, ונסו לראות היכן אפשר להקל על המאמץ ולהפחית תנועות מיותרות:
נעלו נעליים ללא שרוכים – אבל לא כפכפים שמגבירים את הסיכוי להחלקה.
רכשו מקל הרמה – מקל עם צבט בקצה, שיסייע לכם להרים חפצים שנפלו.
חפשו מברשות עם ידיות מאורכות – כמו מברשות לניקוי השירותים ואפילו ספוג רחצה עם ידית.

.

סימון תזכורות

5. סמנו תזכורת לכל דבר

היום שלכם בוודאי עמוס בעניינים שבשגרה, פעילות פנאי, פעילות גופנית, עמידה בתורים וקניית תרופות. את כל אלה כדאי לנהל בצורה מסודרת ומתוכננת מראש, כך שלא תבזבזו אנרגיה מיותרת בניסיון להבין בכל רגע נתון מה חשוב לעשות עכשיו.

בעידן הטלפונים החכמים, הנושא של תזכורות נהיה פשוט יותר. קבעו שעה קבועה לנטילת תרופות, שבצו את התורים ביומן הדיגיטלי ואפילו סמנו תזכורות ליציאה לפעילות גופנית ושתיית מים.


תכנון הפסקות למנוחה

6. תכננו מראש הפסקות למנוחה

חולים באי ספיקת לב זקוקים במיוחד למנוחות תכופות במהלך היום, ובטח בימים שאתם לא נמצאים בבית. ההיערכות לנסיעה היא עניין חשוב בפני עצמו, ולא כדאי לוותר עליה: אם אתם נוטלים תרופות משתנות, כדאי לברר מראש מהו היעד שלכם, ולמצוא את השירותים הנגישים ביותר בסביבה. עצרו בתחנות דלק, חנויות נוחות או מסעדות בדרך, למנוחה, חילוץ רגליים, שתיה וניצול השירותים במקום. מלבד היעילות שבסדר ובידיעה מראש, תכנון מראש יכול להפחית חרדה.


בריאות כללית

7. דאגו לבריאות הכללית שלכם

אמנם אתם חולים באי ספיקת לב, אבל אתם גם חשופים כמו כולם לווירוסים ולחיידקים. מומלץ לבצע את בדיקות הסקר התקופתיות המומלצות על ידי הרופא שלכם, ולדאוג להתחסן מדי חורף נגד מחלת השפעת. לצערנו, אי ספיקת לב ממקמת אתכם בקבוצת סיכון לפיתוח מחלה קשה יותר כתוצאה משפעת, ולכן חשוב להתחסן נגדה. אם טרם חוסנתם נגד זיהומים פנאומוקוקיים, היוועצו עם הרופא שלכם. החיסון יגן עליכם מפני מחלה ריאתית קשה.