הלב שלכם מעייף אתכם? כך יכולים חולי אי ספיקת לב להתמודד עם העייפות המטרידה

פעמים רבות הדבר העיקר שמציק לחולי אי ספיקת לב, הוא העייפות, כשכל פעולה יומיומית פשוטה הופכת לנטל. אז מה עושים? הנה כמה עצות שיעזרו לכם לנהל את רמת האנרגיה שלכם בגוף


אם עלייה במדרגות מתישה אתכם, אם אתם זקוקים לחופשה אחרי הליכה לסופר ועייפים מדי מכדי ללכת להופעת בלט של הילדה אחרי הצהריים, כדאי שתדעו שאתם לא לבד. התלונה הראשונה, ופעמים רבות – העיקרית, אצל חולים באי ספיקת לב, היא העייפות. החולים מתלוננים שהם מרגישים מבוגרים מכפי גילם – נפש צעירה שכלואה בגוף מבוגר ועייף.

הסיבה לעייפות הזאת ברורה – אצל חולי אי ספיקת לב הדם אינו מוזרם ביעילות לאיברי הגוף, והחמצן, אותו דלק חיוני לתפקוד הגוף, אינו מגיע לרקמות ולשרירים. התוצאה היא תשישות כרונית, קושי לבצע פעולות יומיומיות, ורצון לנוח עוד, ללא קשר לשעות השינה.

החדשות הטובות הן שניתן להילחם בלאות. יש צעדים פשוטים שחולים באי ספיקת לב יכולים לבצע כדי לשלוט ברמת האנרגיה שלהם ולהגבירה.


אנרגיה לב

השתמשו בתבונה באנרגיה

חשבו על כמות האנרגיה שיש לכם מדי יום כעל כמות האנרגיה שיש בסוללה: כמו בכל מכשיר בסביבתנו הקרובה שפעיל מסביב לשעון, האנרגיה הזו מוגבלת ואינה חסרת גבולות. אולם כשמשתמשים באנרגית הסוללה בתבונה, היא יכולה להישמר לאורך זמן. לכן הכל מתחיל בתכנון מיטבי של סדר היום שלכם: אם תיצרו לעצמכם קדימויות לפעילויות החשובות ביותר, תוכלו להפיק את המיטב ולחיות חיים פעילים נמרצים יותר.


פעילות גופנית

עשו פעילות גופנית ידידותית ללב

פעילות גופנית משפרת את הכושר הגופני וכשאנחנו בכושר דרושה לנו אנרגיה פיזית מעטה יותר כדי לעשות את הדברים שאנחנו צריכים לעשות. זה קצת דומה לשמירה על פעילות תקינה של מכונה על ידי שימונה. היא תעבוד בקלות רבה יותר מאשר אם הייתה חלודה. כשמתמידים בפעילות גופנית ושומרים על כושר, שומרים על הגוף "משומן" ועוזרים לו לבצע פעילויות יומיומיות בקלות רבה יותר, מפני שנחוצה לו פחות אנרגיה כדי לבצע אותן. שוחחו עם הצוות הרפואי שמטפל בכם, על מנת לייצר תוכנית לפעילות גופנית שמותאמת ליכולת שלכם ולצרכים שלכם.


אוכל בריא

חשבו על מה שאתם אוכלים

תזונה נבונה היא מפתח מרכזי בטיפול באי ספיקת לב, ומהווה חלק מהותי מהגורמים המשפיעים על רמות האנרגיה. תזונה בריאה, שכוללת שפע של סיבים תזונתיים, פירות וירקות, שמנים בריאים, בשרים רזים, קטניות ודגים, הפחתת כמות המלח, הימנעות ממאכלים מעובדים ומשומן טרנס – היא בסיס לאיזון פיזי ואנרגטי. בנוסף לתזונה חשוב להקפיד על שתייה (בהתאם להנחיות הצוות המטפל), וכמובן – לצמצם את צריכת האלכוהול ולהימנע מעישון.  דברו עם רופא ועם תזונאית כדי לוודא שהתזונה שלכם תומכת בצרכים שלכם ונותנת לכם את המענה הראוי.


שינה טובה

תישנו טוב

עשו הכול כדי לוודא שאתם ישנים לילה מלא ואיכותי. החליטו על שעת שינה מוקדמת קבועה. כשעה לפני שעת השינה מומלץ להתנתק מטלפונים, מחשבים וטלוויזיה, לעמעם את האורות ולהתחיל בשגרת שינה, הכוללת מקלחת חמימה, מוזיקה מרגיעה, החשכת החדר ו-ויסות הטמפרטורה בו, וקריאת ספר. אם אתם מתקשים להירדם, נסו להשתמש בתרופות סבתא כמו חלב חם, מיץ דובדבנים ועוד. אם עדיין אתם מתקשים להירדם, או מתעוררים באמצע הלילה ולא חוזרים לישון, היוועצו עם הרופא שלכם.


מדיטציה

מדיטציה

"נפש בריאה בגוף בריא" היא לא סתם קלישאה ריקה מתוכן: להשפעות ההדדיות של גוף ונפש יש לא מעט סימוכין גם בעולם המחקר – והמלצות רבות לגבי אורח חייהם של חולים נובעות מן הקשר הזה. מחקרים רבים מראים שיוגה ומדיטציה יעילות במיוחד להחזרת האנרגיה, שלוות הרוח, הביטחון העצמי ויכולת הריכוז. חפשו הדרכות אינטרנטיות, פנו לכם רבע שעה ומצאו מקום שקט לתרגל. אותם מחקרים מבטיחים כי תוך שישה שבועות תרגישו את ההבדל.


טיול בפארק

צאו לשמש

למה לא לנצל את אחד היתרונות הטבעיים שניחנו בהם, במדינה שטופת שמש כמו ישראל, כדי לשפר את המצב? תאמינו או לא, אבל רבע שעה בשמש עשויה לשפר את רמות האנרגיה שלכם פלאים. מחסור בוויטמין D גורם לתשישות, למצבי רוח וללחץ, וכל מה שצריך זה 15 דקות של חשיפה (לא בשעות החמות – וכמובן, תוך שימוש קבוע באמצעי ההגנה הנדרשים מפני השמש). תנו לקרניים החמימות להשפיע על התחושה הכללית בגוף.


ניהול יומן

נהלו יומן אנרגיה

אם ציינו קודם שתכנון חכם של סדר היום עשוי להיות לעזר רב בשמירת הכוחות, ברמה היומית, הרי שרישום יומי או שבועי של האנרגיה שאתם מוציאים הוא דרך טובה לניטור השינויים שחלים ברמות האנרגיה שלכם לאורך זמן. זה יעזור לכם לראות אם שיפור בכושר הגופני שלכם או שינוי כלשהו בתזונה משפיעים על רמת האנרגיה. זה יכול גם לעזור לכם להבחין במהירות אם רמת האנרגיה שלכם צונחת. אם זהו המקרה, עדכנו את הרופא המטפל.